تاریخ : 26 مرداد 1401   | |   Wednesday, 17 August , 2022

وقتی همه خوابیم واکسیناسیون موثرترین اقدام برای کنترل همه‌گیری کروناست حفاظت از جان محیط بان و محیط زیست در گرو اصلاح قانون حمل سلاح علل و عوامل تخریب متروپل انتقاد انجمن اوتیسم از بهزیستی پروژه چین‌هراسی چگونه کلید خورد تسریع در حل مشکلات تولید، نشانه کارآمدی مدیران است طرح آزادسازی و مسیرگشایی خیابان ۴۵ متری انقلاب تبریز آغاز شد کنترل نرخ اجاره بها با ورود شهرداری تهران به موضوع اجاره داری مسکن رشد سریع کارگاه های ساخت مسکن در آینده ای نزدیک تولیدکنندگان برچسب‌های چاپ شده را استفاده می‌کنند مثبت شدن تراز تجارت خارجی مناطق آزاد بعد از ۳۰ سال نبرد قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها گردشگری داخلی و واردات چمدانی به جای تولید و سرمایه گذاری در مناطق آزاد آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه مبلغ قراردادهای استقلال و پرسپولیس افشا شد سهم صندوق از درآمدهای نفتی به ۴۲ درصد می‌رسد برنامه دولت ایجاد جمهوری اقتصادی است همکاری مجلس ، وزارت بهداشت و کهریزک طرح شبکه جامع سلامت سالمندان را تسهیل می کند «ترک فعل» آخوندی با بازار مسکن چه کرد؟

نقدی بر نمایش «شکوفه‌های گیلاس» به نویسندگی و کارگردانی سید محمد مساوات در سالن استاد سمندریان

در مسلخ عشق به کام مرگ

  • کد خبر : 3302
  • 31 خرداد 1401 ساعت 00:00
در مسلخ عشق به کام مرگ
آفتاب‭ ‬یزد‭ - ‬رضا‭ ‬بهکام‭:‬‭ ‬نمایش‭ ‬‮«‬شکوفه‌های‭ ‬گیلاس‮»‬‭ ‬به‭ ‬کارگردانی‭ ‬‮«‬سید‭ ‬محمد‭ ‬مساوات‮»‬‭ ‬اجرا‭ ‬شده‭ ‬در‭ ‬سالن‭ ‬استاد‭ ‬سمندریان‭ ‬در‭ ‬ماه‌های‭ ‬اردیبهشت‭ ‬و‭ ‬خرداد‭ ‬1401‭ ‬با‭ ‬نگاهی‭ ‬به‭ ‬سیر‭ ‬عرفان‭ ‬شرقی‭ ‬و‭ ‬فلسفه‭ ‬ی‭ ‬بر‭ ‬آمده‭ ‬از‭ ‬سرزمین‭ ‬خورشید‭ ‬تابان،‭ ‬توجه‭ ‬مخاطبان‭ ‬و‭ ‬علاقمندان‭ ‬حوزه‭ ‬ی‭ ‬تئاتر‭ ‬را‭ ‬برانگیخته‭ ‬است‭. ‬

اگرچه‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬روایت‭ ‬و‭ ‬فرم‭ ‬اصلی‭ ‬‮«‬شکوفه‌های‭ ‬گیلاس‮»‬‭ ‬با‭ ‬مشخصه‌های‭ ‬مینیمال‭ ‬طرف‭ ‬هستیم‭ ‬اما‭ ‬به‭ ‬سبب‭ ‬انتقال‭ ‬زبان‭ ‬بدن‭ ‬و‭ ‬حرکاتی‭ ‬برگرفته‭ ‬از‭ ‬بوتوی‭ ‬ژاپنی‭ ‬در‭ ‬بازیگران‭ ‬نمایش،‭ ‬تماشاگر‭ ‬با‭ ‬خیل‭ ‬انبوهی‭ ‬از‭ ‬داده‌ها‭ ‬مواجهه‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬زبان‭ ‬بدنی‭ ‬متعارف،‭ ‬نمایش‭ ‬با‭ ‬متنی‭ ‬مضاعف‭ ‬برای‭ ‬تماشاگرانش‭ ‬همراه‭ ‬است‭ ‬تا‭ ‬قاب‌های‭ ‬مستطیلی‭ ‬حاوی‭ ‬متن‭ ‬در‭ ‬اسکرین‭ ‬وال‭ ‬انتهای‭ ‬صحنه‭ ‬تعاریف‭ ‬ماکسیمالیستی‭ ‬فراوانی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬زمینه‌هایی‭ ‬نظیر‭ ‬فیزیک‭ ‬کوانتوم،‭ ‬مفهوم‭ ‬زمان،‭ ‬فلسفه‭ ‬ی‭ ‬وجودی‭ ‬انسان،‭ ‬سایه‭ ‬ی‭ ‬وجود،‭ ‬ضمیر‭ ‬ناخودآگاه‭ ‬جمعی‭ ‬و‭ ‬سیر‭ ‬و‭ ‬سلوک‭ ‬عارفانه‭ ‬و‭ ‬البته‭ ‬طبقه‌بندی‭ ‬شده‌ای‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬بستر‭ ‬مشرق‭ ‬زمین‭ ‬پیش‭ ‬بکشاند‭. ‬محتوایی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬بستر‭ ‬صامت‭ ‬جای‭ ‬پای‭ ‬دیالوگ‭ ‬هایش‭ ‬از‭ ‬زبانی‭ ‬سخنور‭ ‬به‭ ‬نیروی‭ ‬فکر‭ ‬و‭ ‬ذهنیات‭ ‬سپرده‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬کارگردان‭ ‬برای‭ ‬نمایش‭ ‬مجبور‭ ‬شده‭ ‬تا‭ ‬در‭ ‬فرم‭ ‬اجرایی،‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬دیوار‭ ‬صحنه‭ ‬بکشاند‭ ‬تا‭ ‬نقطه‭ ‬ضعفی‭ ‬بزرگ‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬تماشاگرانش‭ ‬حاصل‭ ‬کرده‭ ‬باشد‭. ‬تمرکز‭ ‬مخاطبان‭ ‬نمایش‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬باند‭ ‬بصری‭ ‬مستقل‭ ‬درگیرانه‭ ‬به‭ ‬پیش‭ ‬می‌رود‭ ‬و‭ ‬رگبار‭ ‬دیالوگ‌ها‭ ‬و‭ ‬مونولوگ‌ها‭ ‬وابسته‭ ‬به‭ ‬تکنولوژی‭ ‬درج‭ ‬متن‭ ‬بر‭ ‬دیوار‭ ‬صحنه‭ ‬می‌شود‭. ‬از‭ ‬سویی‭ ‬تماشاگر‭ ‬در‭ ‬قراردادی‭ ‬که‭ ‬کارگردان‭ ‬با‭ ‬فرم‭ ‬خود‭ ‬و‭ ‬تماشاگرش‭ ‬گذاشته‭ ‬باید‭ ‬متن‌ها‭ ‬را‭ ‬پردازش‭ ‬‮«‬ذهنی‭-‬فکری‮»‬‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬سویی‭ ‬دیگر‭ ‬چشم‭ ‬نوازی‭ ‬و‭ ‬شگفتانه‭ ‬ی‭ ‬بازی‭ ‬بازیگران‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬حرکات‭ ‬بوتو‭ ‬و‭ ‬میزانسن‌های‭ ‬برآمده‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬قوه‭ ‬ی‭ ‬بینایی‭ ‬تماشاگرانش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬شکلی‭ ‬مضاعف‭ ‬با‭ ‬نمایش‭ ‬درگیر‭ ‬می‌کند‭ ‬لذا‭ ‬این‭ ‬میزان‭ ‬از‭ ‬بارگذاری‭ ‬اطلاعات‭ ‬در‭ ‬مخیله‭ ‬ی‭ ‬تصویری‭ ‬مخاطب‭ ‬کاریست‭ ‬که‭ ‬ممکن‭ ‬از‭ ‬برای‭ ‬او‭ ‬از‭ ‬نیمه‭ ‬اثر‭ ‬تا‭ ‬آخر‭ ‬پس‭ ‬زننده‭ ‬و‭ ‬ملال‌آور‭ ‬شود‭. ‬از‭ ‬بُعد‭ ‬محتوایی‭ ‬و‭ ‬مطرح‭ ‬شده‭ ‬در‭ ‬متن‭ ‬نمایش‭ ‬در‭ ‬باند‭ ‬مستقل‭ ‬اسکرین‭ ‬وال‭ ‬صحنه،‭ ‬تماشاگر‭ ‬به‭ ‬سوی‭ ‬طبقه‌بندی‭ ‬عرفان‭ ‬و‭ ‬سلوک‭ ‬شرقی‭ ‬کشیده‭ ‬می‌شود‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬درکی‭ ‬از‭ ‬دیالوگ‌های‭ ‬صامت‭ ‬و‭ ‬پینگ‭ ‬پنگی‭ ‬بین‭ ‬دو‭ ‬بازیگر‭ ‬نقش‭ ‬سامورایی‭ ‬و‭ ‬زن‭ ‬سرخ‭ ‬پوش‭ ‬نائل‭ ‬شود‭. ‬ده‭ ‬طبقه‭ ‬ی‭ ‬پیش‭ ‬کشیده‭ ‬ی‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬تفکیک‭ ‬صحنه‌ای‭ ‬نویسنده‭ ‬در‭ ‬نمایشنامه‭ ‬‮«‬شکوفه‌های‭ ‬گیلاس‮»‬‭ ‬عبارتند‭ ‬از‭:‬

1-‭ ‬دروازه‭ ‬ی‭ ‬بی‌دروازه

2-‭ ‬بوشیدو‭ ‬‮«‬طریقت‭ ‬سامورایی‮»‬

3-‭ ‬اکنون‭ ‬بی‌اکنون

4-‭ ‬ملاقات‭ ‬با‭ ‬استاد

5-‭ ‬حرکت‭ ‬جوهری

6-‭ ‬سَتوری‮«‬روشن‭ ‬شدگی‮»‬

7-‭ ‬بودای‭ ‬خردمند

8-‭ ‬سایه‭ ‬یک‭ ‬سایه

9-‭ ‬کایکا‭ ‬و‭ ‬مانکای‭ ‬‮«‬فصل‭ ‬شکفتن‭ ‬شکوفه‭ ‬ها‮»‬

10-‭ ‬هانامی‮«‬تماشای‭ ‬گل‭ ‬ها‮»‬

نمایش‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬الگوی‭ ‬طبقه‌بندی‭ ‬شده‭ ‬ی‭ ‬فوق‭ ‬الذکر‭ ‬پیش‭ ‬می‌رود‭ ‬تا‭ ‬سامورایی‭ ‬قصه‭ ‬ی‭ ‬مساوات‭ ‬مرز‭ ‬‮«‬خودی‮»‬‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬نوردیده‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬سایه‌اش‭ ‬عبور‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬دروازه‭  ‬عدن‭ ‬و‭ ‬‮«‬مرگ‮»‬‭ ‬نزدیک‭ ‬شود‭. ‬مرگ‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مجال‭ ‬تجسد‭ ‬استادی‭ ‬ست‭ ‬که‭ ‬همواره‭ ‬غایب‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬قدرت‭ ‬غیاب‭ ‬او‭ ‬کشش‭ ‬و‭ ‬میلی‭ ‬بی‌نهایت‭ ‬در‭ ‬مرد‭ ‬سامورایی‭ ‬برای‭ ‬پایستگی‌اش‭ ‬و‭ ‬دیدار‭ ‬با‭ ‬استاد‭ ‬ایجاد‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬او‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬انتظاری‭ ‬بلند‭ ‬با‭ ‬زنی‭ ‬سرخ‭ ‬پوش‭ ‬دیدار‭ ‬می‌کند،‭ ‬زنی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬جهان‭ ‬غیب‭ ‬چیزهایی‭ ‬می‌داند‭ ‬و‭ ‬دستیار‭ ‬استاد‭ ‬است‭. ‬فرشته‌ای‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬قامت‭ ‬عشق‭ ‬ظاهر‭ ‬می‌شود‭ ‬تا‭ ‬مرد‭ ‬سامورایی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬مراقبه‭ ‬و‭ ‬ذنی‭ ‬وادار‭ ‬کند‭ ‬که‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬کمتر‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬سراغ‭ ‬داشته‭ ‬است‭.‬

مرحله‭ ‬ی‭ ‬اول‭ ‬‮«‬دروازه‭ ‬ی‭ ‬بی‌دروازه‮»‬‭ ‬شروعی‭ ‬سهمگین‭ ‬برای‭ ‬شخصیت‌های‭ ‬قصه‭ ‬ی‭ ‬مساوات‭ ‬است‭. ‬سامورایی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬جستجوی‭ ‬بیرونی‭ ‬‮«‬استاد‮»‬‭ ‬به‭ ‬لامکانی‭ ‬و‭ ‬لازمانی‭ ‬متصل‭ ‬می‌شود‭ ‬تا‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬دیدار‭ ‬با‭ ‬استاد‭ ‬از‭ ‬خودش‭ ‬از‭ ‬وجود‭ ‬آگاهش‭ ‬بگذرد‭.‬

مرحله‭ ‬ی‭ ‬دوم‭ ‬‮«‬بوشیدو‮»‬‭ ‬یا‭ ‬طریقت‭ ‬سامورایی‭ ‬است‭.‬

‮«‬بوشیدو‮»‬‭ ‬قانون‭ ‬اصول‭ ‬اخلاقی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬سامورایی‌ها‭ ‬ملزم‭ ‬به‭ ‬رعایت‭ ‬آن‭ ‬می‌شدند‭ ‬یا‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬دستورالعمل‭ ‬می‌گرفتند‭. ‬بیشتر‭ ‬اوقات‭ ‬بوشیدو‭ ‬دستورالعملی‭ ‬است‭ ‬بی‌نظیر‭ ‬و‭ ‬نانوشته‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬طی‭ ‬دهه‌ها‭ ‬و‭ ‬سده‌ها‭ ‬رشد‭ ‬پیدا‭ ‬کرده‌است‭. ‬کسانی‭ ‬که‭ ‬خواستار‭ ‬بدل‭ ‬شدن‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬سامورایی‭ ‬بودند،‭ ‬باید‭ ‬بر‭ ‬این‭ ‬دستورالعمل‭ ‬تسلط‭ ‬پیدا‭ ‬می‌کردند‭. ‬اصول‭ ‬‮«‬بوشیدو‮»‬‭ ‬در‭ ‬طی‭ ‬تاریخ‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬مکتوب‭ ‬نبوده‭ ‬و‭ ‬سینه‭ ‬به‭ ‬سینه‭ ‬و‭ ‬نسل‭ ‬به‭ ‬نسل‭ ‬منتقل‭ ‬شده‌است‭. ‬بوشیدو‭ ‬به‭ ‬جای‭ ‬یک‭ ‬سیستم‭ ‬اعتقادی‭ ‬مذهبی،‭ ‬یک‭ ‬سیستم‭ ‬اخلاقی‭ ‬بود‭. ‬در‭ ‬حقیقت،‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬سامورایی‌ها‭ ‬معتقد‭ ‬بودند‭ ‬که‭ ‬طبق‭ ‬قوانین‭ ‬بودیسم،‭ ‬در‭ ‬زندگی‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬مرگ‭ ‬یا‭ ‬زندگی‭ ‬بعدی‭ ‬خود‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬گونه‭ ‬پاداش‭ ‬محروم‭ ‬هستند،‭ ‬زیرا‭ ‬آن‌ها‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬زندگی‭ ‬برای‭ ‬جنگ‭ ‬و‭ ‬کشتار‭ ‬آموزش‭ ‬دیده‌اند‭. ‬با‭ ‬این‭ ‬وجود،‭ ‬عقیده‭ ‬داشتند‭ ‬شرافت‭ ‬و‭ ‬وفاداری‌شان،‭ ‬باید‭ ‬آن‌ها‭ ‬را‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬مرگ‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬نسخه‭ ‬ی‭ ‬بودایی‭ ‬جهنم‭ ‬حفظ‭ ‬کند‭. ‬‮«‬بوشیدو‮»‬‭ ‬تلفیقی‭ ‬از‭ ‬اصول‭ ‬و‭ ‬مبانی‭ ‬سه‭ ‬دین‭ ‬‮«‬شینتویسم‮»‬،‭ ‬‮«‬بودیسم‭ ‬–‭ ‬ذن‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬کنفوسیانیسم‮»‬‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬حوصله‭ ‬این‭ ‬مقاله‭ ‬نمی‌گنجد‭. ‬مساوات‭ ‬با‭ ‬مطرح‭ ‬کردن‭ ‬این‭ ‬تعریف‭ ‬به‭ ‬سوی‭ ‬صحنه‭ ‬ی‭ ‬سومی‭ ‬می‌رود‭ ‬که‭ ‬اکنون‭ ‬بی‌اکنون‭ ‬نام‭ ‬دارد‭ ‬تا‭ ‬فصل‭ ‬ورودش‭ ‬به‭ ‬مفاهیم‭ ‬زنجیره‌ای‭ ‬‮«‬زمان‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬فیزیک‭ ‬کوانتوم‮»‬‭ ‬در‭ ‬امتداد‭ ‬‮«‬هستی‭ ‬گرایی‮»‬‭ ‬محض‭ ‬شکل‭ ‬و‭ ‬رنگی‭ ‬متفاوت‭ ‬به‭ ‬نمایش‭ ‬بدهد‭. ‬در‭ ‬مرور‭ ‬صحنه‌ها‭ ‬تا‭ ‬اواخر‭ ‬اثر‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬صحنه‭ ‬ی‭ ‬آخر‭ ‬که‭ ‬فصل‭ ‬اوج‭ ‬و‭ ‬نتیجه‌گیری‭ ‬نمایش‭ ‬است‭ ‬نماینده‭ ‬ی‭ ‬عشق،‭ ‬معشوقش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬مسلخ‭ ‬و‭ ‬مرز‭ ‬بی‌خودی‭ ‬می‌کشاند‭ ‬تا‭ ‬از‭ ‬خود‭ ‬وجودیش‭ ‬بگذرد‭. ‬گذشتی‭ ‬که‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬دیدار‭ ‬با‭ ‬حق‭ ‬وصل‭ ‬می‌کند‭. ‬وصال‭ ‬معشوق‭ ‬از‭ ‬عشقی‭ ‬می‌گذرد‭ ‬که‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬نیستی‭ ‬محض‭ ‬می‌کشاند،‭ ‬نیستی‭ ‬که‭ ‬منطبق‭ ‬با‭ ‬تفکر‭ ‬اومانیسمی‭ ‬است‭ ‬ولی‭ ‬برای‭ ‬اویی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬بودیسم‭ ‬دلبسته‭ ‬تسلسلی‭ ‬باز‭ ‬آورنده‭ ‬به‭ ‬جهان‭ ‬هستی‭ ‬است‭. ‬هر‭ ‬یک‭ ‬از‭ ‬صحنه‌های‭ ‬نمایشی‭ ‬بیانگر‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬اندیشه‌های‭ ‬نویسنده‭ ‬و‭ ‬کارگردان‭ ‬اثر‭ ‬است‭.‬

گوناگونی‭ ‬این‭ ‬توارث‭ ‬مفهومی‭ ‬به‭ ‬حدی‭ ‬عمیق‭ ‬و‭ ‬متنوع‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬گاهی‭ ‬برای‭ ‬درک‭ ‬گونه‌های‭ ‬متعددش‭ ‬می‌توان‭ ‬بارها‭ ‬و‭ ‬بارها‭ ‬نمایش‭ ‬را‭ ‬دید‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬هر‭ ‬صحنه‌اش‭ ‬به‭ ‬تفصیل‭ ‬صحبت‭ ‬کرد‭. ‬در‭ ‬نقد‭ ‬حاصله‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬حوصله‭ ‬و‭ ‬محدودیت‭ ‬کلمات‭ ‬در‭ ‬بحث،‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬آنها‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬منتقد‭ ‬و‭ ‬تحلیلگر‭ ‬چیرگی‌اش‭ ‬را‭ ‬حس‭ ‬کرده‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مجال‭ ‬گنجانده‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬قدرمسلم‭ ‬مفهوم‭ ‬فیزیک‭ ‬کوانتوم‭ ‬با‭ ‬فلسفه‭ ‬وجودی‭ ‬انسان‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬نمایش‭ ‬زیستی‭ ‬مسالمت‭ ‬آمیز‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬تا‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬نیمی‭ ‬از‭ ‬طول‭ ‬راه‭ ‬نمایش‭ ‬را‭ ‬همراهی‭ ‬می‌کند‭. ‬راز‭ ‬چیستی‭ ‬انسان‭ ‬و‭ ‬موجودیت‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬کهکشان‭ ‬و‭ ‬تنها‭ ‬بودنش‭ ‬برای‭ ‬پرداختن‭ ‬به‭ ‬سوژه‭ ‬وجودی‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬جهان‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬نظریات‭ ‬‮«‬مارتین‭ ‬هایدگر‮»‬‭ ‬فیلسوف‭ ‬آلمانی‭ ‬قابل‭ ‬اعتناست‭. ‬انسانی‭ ‬که‭ ‬می‌خواهد‭ ‬به‭ ‬راز‭ ‬بودنش‭ ‬در‭ ‬گیتی‭ ‬مستولی‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مسیر‭ ‬از‭ ‬فعل‭ ‬‮«‬بودن‮»‬‭ ‬به‭ ‬‮«‬نیستی‮»‬‭ ‬پوچ‭ ‬گرایانه‭ ‬یا‭ ‬‮«‬دگرگونی‮»‬‭ ‬بودیسمی‭ ‬برسد‭. ‬مسیر‭ ‬ترسناکی‭ ‬که‭ ‬ناشناخته‌های‭ ‬فراوانی‭ ‬را‭ ‬پیش‭ ‬می‌کشد‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬انسان‭ ‬فعالیت‭ ‬زده،‭ ‬قراردادی‭ ‬اگزیستانسیالیستی‭ ‬می‌بندد‭ ‬تا‭ ‬در‭ ‬صورت‭ ‬عبور‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬با‭ ‬نیل‭ ‬به‭ ‬متافیزیکی‭ ‬خارج‭ ‬از‭ ‬ابعاد‭ ‬حواس‭ ‬انسانی‭ ‬به‭ ‬درکی‭ ‬از‭ ‬واژه‭ ‬ی‭ ‬‮«‬هیچ‮»‬‭ ‬به‭ ‬سان‭ ‬همه‭ ‬چیز‭ ‬برسد‭. ‬مفهوم‭ ‬کوانتومی‭ ‬که‭ ‬همواره‭ ‬بر‭ ‬فعل‭ ‬‮«‬بودن‮»‬‭ ‬و‭ ‬موجودیت‭ ‬انسان‭ ‬در‭ ‬شکل‭ ‬بیرونی‭ ‬دلالت‭ ‬می‌کند‭. ‬مفهوم‭ ‬‮«‬زمان‮»‬‭ ‬نیز‭ ‬از‭ ‬نکات‭ ‬قابل‭ ‬بررسی‭ ‬این‭ ‬نمایش‭ ‬در‭ ‬امتداد‭ ‬فیزیک‭ ‬مطرح‭ ‬شده‭ ‬ی‭ ‬کوانتومی‌اش‭ ‬است‭. ‬زمان‭ ‬و‭ ‬اندازه‌گیری‭ ‬مفهومی‭ ‬آن‭ ‬نه‭ ‬در‭ ‬بستر‭ ‬ثابت‭ ‬بلکه‭ ‬در‭ ‬ماهیت‭ ‬دینامیکی‭ ‬آن‭. ‬بطور‭ ‬مثال‭ ‬‮«‬طول‭ ‬انجام‮»‬‭ ‬واحد‭ ‬برای‭ ‬دو‭ ‬انسان‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬رویداد‭ ‬مختلف‭ ‬متفاوت‭ ‬است‭ ‬اگرچه‭ ‬که‭ ‬واحد‭ ‬یکای‭ ‬ثابتی‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬زمانی‭ ‬طی‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬نویسنده‭ ‬نمایش‭ ‬مطرح‭ ‬شدن‭ ‬مفهوم‭ ‬طول‭ ‬انجام‭ ‬رویدادهای‭ ‬مختلف‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬بستر‭ ‬رودخانه‭ ‬ی‭ ‬زمان‭ ‬به‭ ‬رودی‭ ‬پرخروش‭ ‬تشبیه‭ ‬می‌کند،‭ ‬رودی‭ ‬که‭ ‬مرد‭ ‬سامورایی‭ ‬و‭ ‬خیال‭ ‬ناخودآگاهش‭ ‬یعنی‭ ‬زن‭ ‬سرخ‭ ‬پوش‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬قامت‭ ‬نیروی‭ ‬عشق‭ ‬تجسد‭ ‬یافته‭ ‬بر‭ ‬پُلی‭ ‬به‭ ‬روی‭ ‬رودخانه‭ ‬حضور‭ ‬دارند،‭ ‬حضوری‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬وجودیت‭ ‬و‭ ‬وجوبیت‭ ‬مرد،‭ ‬تفکر‭ ‬هستی‭ ‬گرایی‭ ‬و‭ ‬ماهیت‭ ‬ذرّه‌ای‭ ‬فیزیکالی‭ ‬را‭ ‬منقوش‭ ‬می‌کند‭ ‬که‭ ‬همواره‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬سراچه‭ ‬ی‭ ‬اقیانوس‭ ‬عدن‭ ‬تنها‭ ‬بپندارد‭. ‬پُلی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬طراحی‭ ‬صحنه‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفته‭ ‬شده‭ ‬به‭ ‬جایگاهی‭ ‬گذرا‭ ‬و‭ ‬معلق‭ ‬در‭ ‬جهان‭ ‬هستی‭ ‬تشبیه‭ ‬می‌شود،‭ ‬پُلی‭ ‬بسان‭ ‬مکانیتی‭ ‬معلق‭ ‬و‭ ‬فرو‭ ‬ریزنده‭ ‬همسنگ‭ ‬با‭ ‬مفهوم‭ ‬گذرایی‭ ‬زندگی‭ ‬برای‭ ‬انسان‭ ‬و‭ ‬سایر‭ ‬موجودات‭ ‬جنبده‭ ‬
بر‭ ‬زیر‭ ‬و‭ ‬روی‭ ‬آن،‭ ‬حال‭ ‬به‭ ‬دو‭ ‬سوال‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬عرصه‭ ‬معطوف‭ ‬می‌شویم‭:‬

1-‭ ‬آیا‭ ‬بشر‭ ‬از‭ ‬بدو‭ ‬تولدش‭ ‬تا‭ ‬کنون‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬روز‭ ‬ازل‭ ‬تا‭ ‬ابد‭ ‬موجودی‭ ‬تنها‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬تنها‭ ‬خواهد‭ ‬ماند؟‭ ‬

2-‭ ‬این‭ ‬تنهایی‭ ‬تا‭ ‬چه‭ ‬حد‭ ‬بر‭ ‬جهان‭ ‬ناشناخته‭ ‬پیرامونی‌اش‭ ‬سایه‭ ‬می‌افکند؟

قاعدتاً‭ ‬نقب‭ ‬بر‭ ‬زمان‭ ‬نقب‭ ‬به‭ ‬واژه‭ ‬ی‭ ‬عمق‭ ‬در‭ ‬نمایش‭ ‬‮«‬سید‭ ‬محمد‭ ‬مساوات‮»‬‭ ‬است،‭ ‬اویی‭ ‬که‭ ‬طول‭ ‬انجام‭ ‬رویداد‭ ‬طی‭ ‬شده‭ ‬از‭ ‬‮«‬خودی‮»‬‭ ‬تا‭ ‬‮«‬بی‭ ‬خودی‮»‬‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬مسیر‭ ‬مبارزه‭ ‬با‭ ‬سایه‭ ‬ی‭ ‬مرد‭ ‬سامورایی‭ ‬به‭ ‬زیبایی‭ ‬به‭ ‬امری‭ ‬قابل‭ ‬لمس‭ ‬تجدید‭ ‬می‌کند‭. ‬سه‭ ‬واژه‭ ‬ی‭ ‬‮«‬گذشته‮»‬،‭ ‬‮«‬حال‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬آینده‮»‬‭ ‬با‭ ‬در‭ ‬هم‭ ‬آمیختگی‭ ‬شان،‭ ‬بستر‭ ‬این‭ ‬رود‭ ‬وحشی‭ ‬را‭ ‬تکمیل‭ ‬می‌کند‭. ‬نیل‭ ‬به‭ ‬اراده‭ ‬و‭ ‬معطوف‭ ‬به‭ ‬فعل‭ ‬خواستن‭ ‬در‭ ‬صحنه‭ ‬ی‭ ‬پنجم‭ ‬‮«‬حرکت‭ ‬جوهری‮»‬‭ ‬و‭ ‬نقطه‭ ‬پیشا‭ ‬اوج‭ ‬روایت‭ ‬یا‭ ‬صحنه‭ ‬ی‭ ‬ششم‭ ‬‮«‬سَتوری‭ ‬یا‭ ‬روشن‭ ‬شدگی‮»‬‭ ‬مرد‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬مراحل‭ ‬بالاتری‭ ‬از‭ ‬سیر‭ ‬و‭ ‬سلوک‭ ‬عارفانه‭  ‬مشرقی‭ ‬سوق‭ ‬می‌دهد‭. ‬مرحله‭ ‬روشن‭ ‬شدگی‭ ‬آغاز‭ ‬میل‭ ‬مرد‭ ‬به‭ ‬بی‌وزنی‭ ‬است‭. ‬آغاز‭ ‬به‭ ‬نور‭ ‬اندیشیدن‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬جنس‭ ‬نور‭ ‬نزدیک‭ ‬شدن‭. ‬قدر‭ ‬مسلم‭ ‬در‭ ‬آوردگاه‭ ‬متنی‭ ‬مساوات‭ ‬تکنیک‭ ‬‮«‬Deconstruction‮»‬‭ ‬یا‭ ‬‮«‬واسازی‮»‬‭ ‬متنی‭ ‬‮«‬ژاک‭ ‬دریدا‮»‬‭ ‬قابلیت‭ ‬بسط‭ ‬فراوانی‭ ‬می‌یابد‭. ‬این‭ ‬اصطلاح‭ ‬را‭ ‬فیلسوف‭ ‬معاصر‭ ‬فرانسه‭ ‬‮«‬ژاک‭ ‬دریدا‮»‬‭ ‬با‭ ‬مفهومی‭ ‬نه‭ ‬چندان‭ ‬صریح‭ ‬برساخت‭. ‬دریدا‭ ‬با‭ ‬واسازی‭ ‬که‭ ‬وجه‭ ‬دیگر‭ ‬نقدِ‭ ‬متافیزیک‭ ‬است،‭ ‬می‌خواهد‭ ‬با‭ ‬‮«‬اوراق‭ ‬کردن‮»‬‭ ‬ساختارها،‭ ‬در‭ ‬حقیقت،‭ ‬‮«‬کشف‭ ‬حجاب‮»‬‭ ‬کند‭ ‬“به‭ ‬مفهوم‭ ‬‮«‬Aletheia‮»‬‭ ‬یونانی‭ ‬–‭ ‬هایدگری”‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مسیر،‭ ‬خاستگاه‭ ‬و‭ ‬نقش‭ ‬‮«‬مرکز‮»‬‭ ‬مقتدر،‭ ‬مسلط‭ ‬و‭ ‬متعالی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬ساختارمندی‭ ‬خودِ‭ ‬ساختار‭ ‬آشکار‭ ‬سازد‭. ‬از‭ ‬این‭ ‬رو‭ ‬واسازی‭ ‬دریدایی‭ ‬هرگز‭ ‬مفهوم‭ ‬منفی‭ ‬نابود‭ ‬کردن‭ ‬و‭ ‬خراب‭ ‬کردن‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬خود‭ ‬حمل‭ ‬نمی‌کند‭. ‬بحث‭ ‬اصلی‭ ‬دریدا‭ ‬از‭ ‬اینجا‭ ‬شروع‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬می‌گوید‭ ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬بشر‭ ‬همیشه‭ ‬دوگانگی‌ها‭ ‬و‭ ‬دوقطبی‌هایی‭ ‬وجود‭ ‬داشته‌است؛‭ ‬مثل‭ ‬دوگانگی‭ ‬جوهر‭ ‬و‭ ‬عرض،‭ ‬علت‭ ‬و‭ ‬معلول،‭ ‬زن‭ ‬و‭ ‬مرد،‭ ‬آسمان‭ ‬و‭ ‬زمین،‭ ‬مکتوب‭ ‬و‭ ‬شفاهی‭ ‬و‭ ‬غیره‭ ‬که‭ ‬اینها‭ ‬اساس‭ ‬تفکر‭ ‬بشر‭ ‬هستند‭. ‬در‭ ‬فلسفه‌های‭ ‬مختلف،‭ ‬این‭ ‬دوگانگی‌ها‭ ‬شالوده‭ ‬تفکر‭ ‬را‭ ‬تشکیل‭ ‬می‌دهند‭ ‬و‭ ‬هر‭ ‬فلسفه‌ای‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬دوگانگی‌ها‭ ‬را‭ ‬پذیرفته‌است؛‭ ‬بنابراین‭ ‬دوگانگی‌ها‭ ‬وجود‭ ‬دارند‭. ‬اما‭ ‬دریدا‭ ‬می‌گوید‭ ‬بشر‭ ‬باید‭ ‬به‭ ‬مقامی‭ ‬برسد‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬دوگانگی‌ها‭ ‬آزاد‭ ‬شود‭. ‬چرا‭ ‬فلسفه‭ ‬در‭ ‬عصر‭ ‬جدید‭ ‬نتوانسته‭ ‬پیشرفت‭ ‬کند؟‭ ‬چون‭ ‬اسیر‭ ‬این‭ ‬دوگانگی‌ها‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬همه‭ ‬چیز‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬علت‭ ‬و‭ ‬معلول،‭ ‬ماده‭ ‬و‭ ‬غیر‭ ‬ماده،‭ ‬جوهر‭ ‬و‭ ‬عرض‭ ‬و‭ ‬امثال‭ ‬اینها‭ ‬می‌بیند‭. ‬با‭ ‬این‌که‭ ‬نوشتار‭ ‬مورد‭ ‬نظر‭ ‬دریدا‭ ‬در‭ ‬جایی‭ ‬جز‭ ‬متون‭ ‬عرفانی‭ ‬و‭ ‬ادبی،‭ ‬به‌ویژه‭ ‬متون‭ ‬ادبی‭ ‬مدرن‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬نفی‭ ‬قیود‭ ‬حاکم‭ ‬بر‭ ‬گفتار‭ ‬عرفی‭ ‬استوارند،‭ ‬محقق‭ ‬نمی‌گردد،‭ ‬ساخت‌گشایی‭ ‬دریدا‭ ‬نظریه‌ای‭ ‬نه‭ ‬در‭ ‬باب‭ ‬ادبیات‭ ‬بلکه‭ ‬نظریه‌ای‭ ‬عام‭ ‬بر‭ ‬تمامیت‭ ‬زبان‭ ‬است،‭ ‬خواه‭ ‬ادبی،‭ ‬خواه‭ ‬فلسفی،‭ ‬خواه‭ ‬گفتار‭ ‬یا‭ ‬نوشتار‭. ‬هدف‭ ‬دریدا‭ ‬در‭ ‬هر‭ ‬حال،‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬آوردن‭ ‬زبان‭ ‬بدون‭ ‬نویسنده‭ ‬و‭ ‬نیت‭ ‬خاص‭ ‬اوست،‭ ‬صرف‌نظر‭ ‬از‭ ‬این‌که‭ ‬چنین‭ ‬مرگی‭ ‬برای‭ ‬نویسنده‭ ‬معنی‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭ ‬یا‭ ‬خیر‭. ‬بدین‭ ‬ترتیب،‭ ‬مفهوم‭ ‬دیگر‭ ‬ساخت‌گشایی،‭ ‬در‭ ‬این‌جا‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬آشکار‭ ‬می‌سازد؛‭ ‬به‭ ‬سخن‭ ‬آوردن‭ ‬متن،‭ ‬به‭ ‬گونه‌ای‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬خلاف‭ ‬نیّت‭ ‬نویسنده‭ ‬سخن‭ ‬بگوید‭. ‬یا‭ ‬به‭ ‬عبارت‭ ‬بهتر،‭ ‬واسازی‭ ‬گفتمان‭ ‬فلسفی‭ ‬با‭ ‬تکیه‭ ‬بر‭ ‬مفاهیم‭ ‬اساسی‭ ‬خودِ‭ ‬متن‭. ‬دریدا‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬روش‭ ‬آثار‭ ‬کلیدی‭ ‬فلسفه‭ ‬غرب‭ ‬را‭ ‬می‌خواند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬همه‭ ‬ی‭ ‬آن‌ها‭ ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬نیرویی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬واسازی‭ ‬نیّت‭ ‬نویسنده‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬دارد‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬تونل‭ ‬باز‭ ‬شده‭ ‬از‭ ‬مفهوم‭ ‬‮«‬واگرایی‭ ‬کلامی‮»‬‭ ‬در‭ ‬‮«‬بافت‭ ‬زبانی‮»‬‭ ‬مطرح‭ ‬شده‭ ‬در‭ ‬نمایش‭ ‬مساوات‭ ‬نمونه‌هایی‭ ‬قابل‭ ‬اعتنا‭ ‬یافت‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬مسیر‭ ‬مفروض‭ ‬‮«‬ژاک‭ ‬دریدا‮»‬یی‭ ‬عبور‭ ‬می‌کنند؛‭ ‬می‌توان‭ ‬به‭ ‬کلمات‭ ‬‮«‬است‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬هست‮»‬‭ ‬و‭ ‬چیستی‭ ‬آن‭ ‬اشاره‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬به‭ ‬واژه‭ ‬ی‭ ‬‮«‬باشیدن‮»‬‭ ‬نویسنده‭ ‬اشاره‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬مخاطبش‭ ‬قرار‭ ‬می‌گذارد‭ ‬تا‭ ‬در‭ ‬لحظاتی‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬پرتگاه‭ ‬ابدی‭ ‬وا‭ ‬دارد‭ ‬بی‌آنکه‭ ‬به‭ ‬مفهوم‭ ‬روز‭ ‬و‭ ‬شب‭ ‬فکر‭ ‬کند،‭ ‬بی‌آنکه‭ ‬به‭ ‬جنسیت‭ ‬مرد‭ ‬و‭ ‬زن‭ ‬بودنش‭ ‬فکر‭ ‬کند‭. ‬بی‌آنکه‭ ‬به‭ ‬تضادهای‭ ‬شکلی‭ ‬بیندیشد‭ ‬لذا‭ ‬از‭ ‬منظر‭ ‬بُن‭ ‬فکنی‭ ‬یا‭ ‬شالوده‭ ‬شکنی‭ ‬نمایش‭ ‬‮«‬شکوفه‌های‭ ‬گیلاس‮»‬‭ ‬قابلیت‭ ‬بررسی‭ ‬فراوانی‭ ‬می‌یابد‭. ‬مرد‭ ‬در‭ ‬سفر‭ ‬زمانی‭ ‬از‭ ‬نیمه‭ ‬عبور‭ ‬کرده‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬تا‭ ‬با‭ ‬مرجعیت‭ ‬بودایی‭ ‬خود‭ ‬که‭ ‬خاستگاه‭ ‬تسلسل‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬جهانی‭ ‬به‭ ‬جهان‭ ‬دیگر‭ ‬رهیدن‭ ‬است‭ ‬داشته‭ ‬هایش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬برداشتی‭ ‬ذهنی‭ ‬برساند‭. ‬‮«‬من‮»‬‭ ‬امروز،‭ ‬‮«‬من‮»‬‭ ‬فردایی‭ ‬دیگر‭ ‬در‭ ‬کجای‭ ‬جهانم؟‭ ‬آیا‭ ‬روح‭ ‬من‭ ‬در‭ ‬بطن‭ ‬پرنده‌ای‭ ‬رها‭ ‬در‭ ‬آسمانها‭ ‬دمیده‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭ ‬یا‭ ‬در‭ ‬ریشه‌های‭ ‬درختی‭ ‬سبز‭ ‬در‭ ‬دل‭ ‬کویر‭ ‬روییدن‭ ‬برگ‌ها‭ ‬و‭ ‬شاخه‌ها‭ ‬را‭ ‬آغاز‭ ‬خواهم‭ ‬کرد؟‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬نقطه‭ ‬ی‭ ‬عریان‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬مسیر‭ ‬امیال‭ ‬و‭ ‬اراده‭ ‬ی‭ ‬جدا‭ ‬شدن‭ ‬از‭ ‬خود‭ ‬و‭ ‬دیگری‭ ‬شدن‭ ‬اتفاقیست‭ ‬که‭ ‬ذهن‭ ‬مخاطب‭ ‬نمایش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خود‭ ‬مشغول‭ ‬می‌کند‭. ‬

در‭ ‬بررسی‭ ‬صحنه‭ ‬ی‭ ‬هشتم‭: ‬‮«‬سایه‭ ‬یک‭ ‬سایه‮»‬،‭ ‬‮«‬نظریه‭ ‬سایه‭ ‬یونگ‮»‬‭ ‬یا‭ ‬‮«‬سایه‭ ‬شخصیت‮»‬‭ ‬به‭ ‬شکلی‭ ‬بسیط‭ ‬مطرح‭ ‬می‌شود‭. ‬مرد‭ ‬سامورایی‭ ‬در‭ ‬فهم‭ ‬کردن‭ ‬سایه‭  ‬خود‭ ‬و‭ ‬جدال‭ ‬با‭ ‬او‭ ‬به‭ ‬عبور‭ ‬از‭ ‬مرحله‌ای‭ ‬دیگر‭ ‬وادار‭ ‬می‌شود‭ ‬تا‭ ‬بتواند‭ ‬ابعاد‭ ‬تاریک‭ ‬شخصیت‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬بشناسد،‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬روبرو‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬بر‭ ‬آن‭ ‬غلبه‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬یکی‭ ‬شدن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬وحدانیت‭ ‬ایده‭ ‬آلیسمی‭ ‬‮«‬بصری‭-‬فکری‮»‬‭ ‬برساند‭. ‬از‭ ‬دیدگاه‭ ‬‮«‬کارل‭ ‬گوستاو‭ ‬یونگ‮»‬‭ ‬فیلسوف‭ ‬و‭ ‬روانپزشک‭ ‬سوئیسی‭ ‬معاصر،‭ ‬انسان‌ها‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬ضمیر‭ ‬ناخودآگاه‭ ‬شخصی‭ ‬یا‭ ‬فردی،‭ ‬بخش‭ ‬مشترک‭ ‬دیگری‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬ناخودآگاه‭ ‬جمعی‭ ‬یا‭ ‬فرافردی‭ ‬دارند‭. ‬محتویات‭ ‬این‭ ‬بخش‭ ‬از‭ ‬روح‭ ‬و‭ ‬ذهن‭ ‬را‭ ‬کهن‭ ‬الگو‌ها‭ ‬تشکیل‭ ‬می‌دهند‭. ‬یکی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬کهن‭ ‬الگو‌ها‭ ‬که‭ ‬نزدیک‌ترین‭ ‬چهره‭ ‬به‭ ‬ناخودآگاه‭ ‬شخصی‭ ‬و‭ ‬خودآگاهی‭ ‬ست،‭ ‬‮«‬سایه‮»‬‭ ‬نام‭ ‬دارد‭. ‬کهن‭ ‬الگوی‭ ‬سایه،‭ ‬قسمت‭ ‬منفی‭ ‬و‭ ‬حیوانی،‭ ‬غریزی،‭ ‬زشت،‭ ‬نفرت‭ ‬انگیز‭ ‬و‭ ‬ناپسند‭ ‬آدمی‭ ‬ست‭. ‬چیزی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬همه‭ ‬انسان‌ها‭ ‬مایل‌اند‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬دیگران‭ ‬مخفی‭ ‬کنند‭. ‬می‌توان‭ ‬صحنه‭ ‬ی‭ ‬هشتم‭ ‬را‭ ‬جدال‭ ‬و‭ ‬غلبه‭  ‬مرد‭ ‬سامورایی‭ ‬با‭ ‬زشتی‌ها‭ ‬و‭ ‬پلیدی‌های‭ ‬وجودیش‭ ‬بر‭ ‬شمرد‭ ‬تا‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬عبور‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬مرحله‭ ‬ی‭ ‬نهم‭ ‬یا‭ ‬فصل‭ ‬شکفتن‭ ‬گلها‭ ‬و‭ ‬شکوفه‌های‭ ‬گیلاس‭ ‬برسد‭. ‬رفته‭ ‬رفته‭ ‬مرد‭ ‬سامورایی‭ ‬در‭ ‬سفر‭ ‬زمانی‭ ‬به‭ ‬نقطه‭ ‬ی‭ ‬صفرم‭ ‬خود‭ ‬می‌رسد‭ ‬تا‭ ‬بی‌وزنی‭ ‬درونی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬وزن‭ ‬بیرونی‌اش‭ ‬تجسم‭ ‬و‭ ‬بر‭ ‬روح‭ ‬و‭ ‬وجود‭ ‬خود‭ ‬جاری‭ ‬و‭ ‬ساری‭ ‬سازد‭. ‬او‭ ‬در‭ ‬مراحلی‭ ‬که‭ ‬تلاش‭ ‬می‌کند‭ ‬تا‭ ‬با‭ ‬دست‭ ‬خالی‭ ‬ماهی‭ ‬بگیرد‭ ‬یا‭ ‬بدون‭ ‬در‭ ‬اختیار‭ ‬داشتن‭ ‬ساز،‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬بنوازد‭ ‬از‭ ‬مرحله‭ ‬ی‭ ‬سایه‭ ‬خود‭ ‬عبور‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬کوشش‭ ‬و‭ ‬جهد‭ ‬و‭ ‬تمرکز‭ ‬بدنی‭ ‬بر‭ ‬نفس‭ ‬خود‭ ‬غلبه‭ ‬می‌کند‭ ‬تا‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬صحنه‭ ‬ی‭ ‬آخر‭ ‬نمایش،‭ ‬با‭ ‬دستان‭ ‬خالی‭ ‬از‭ ‬رودخانه‭ ‬ماهی‭ ‬بگیرد‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬دستان‭ ‬خالی‭ ‬ساز‭ ‬خیالی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬صدا‭ ‬در‭ ‬آورد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬واقعیت‭ ‬در‭ ‬مقطعی‭ ‬امری‭ ‬محال‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬می‌رسید‭. ‬او‭ ‬از‭ ‬امر‭ ‬‮«‬محال‮»‬‭ ‬به‭ ‬‮«‬شدن‮»‬‭ ‬صعود‭ ‬می‌کند‭ ‬تا‭ ‬لحظه‭ ‬ی‭ ‬دیدارش‭ ‬با‭ ‬استاد‭ ‬که‭ ‬جلوه‌اش‭ ‬در‭ ‬فرشته‭  ‬عشق‭ ‬حلول‭ ‬کرده‭ ‬منجر‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬اوست‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬لمس‭ ‬فرشته‭ ‬ی‭ ‬عشق‭ ‬به‭ ‬مرحله‭  ‬نیستی‭ ‬و‭ ‬سفر‭ ‬به‭ ‬‮«‬مرگ‮»‬‭ ‬دست‭ ‬می‌یابد‭ ‬و‭ ‬سفر‭ ‬زمانی‭ ‬و‭ ‬دایروی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬کامل‭ ‬می‌کند‭. ‬خواست‭ ‬اولیه‌اش‭ ‬به‭ ‬سبب‭ ‬هاراکیری‭ ‬یا‭ ‬خودکشی‭ ‬محقق‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬اوست‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬تکاملی‭ ‬کامل‭ ‬بدون‭ ‬شمشیر‭ ‬سامورایی‭ ‬به‭ ‬فعل‭ ‬کشتن‭ ‬‮«‬خود‮»‬‭ ‬دست‭ ‬می‌یابد‭. ‬غلبه‭ ‬ی‭ ‬بر‭ ‬ترس‌ها‭ ‬و‭ ‬ناشناخته‌های‭ ‬مرد‭ ‬مسافر‭ ‬با‭ ‬عبور‭ ‬از‭ ‬زوایای‭ ‬مختلف‭ ‬از‭ ‬مرز‭ ‬ناآگاهی‭ ‬و‭ ‬گنگی‭ ‬به‭ ‬آگاهی‭ ‬کامل‭ ‬می‌رسد‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬منادای‭ ‬حق‭ ‬و‭ ‬پیک‭ ‬مرگ‭ ‬نزدیک‭ ‬و‭ ‬نزدیک‌تر‭ ‬شود‭. ‬المان‭ ‬ممیزه‭ ‬ی‭ ‬‮«‬سکوت‮»‬‭ ‬که‭ ‬خودش‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬صحنه‌های‭ ‬پایانی‭ ‬به‭ ‬رخ‭ ‬می‌کشد‭ ‬با‭ ‬کمک‭ ‬تصاویر‭ ‬دیجیتال‭ ‬و‭ ‬گرافیتی‭ ‬منقوش‭ ‬بر‭ ‬دیوار‭ ‬نمایشی‭ ‬صحنه‭ ‬مخاطبان‭ ‬نمایش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬فاصله‌گذاری‭ ‬از‭ ‬متن‭ ‬و‭ ‬بازی‌ها‭ ‬در‭ ‬مسیر‭ ‬تفکر‭ ‬و‭ ‬تعمق‭ ‬قرار‭ ‬می‌دهد‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬آن‭ ‬مخاطب‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬مراقبه‭ ‬و‭ ‬تحمل‭ ‬سکوت‭ ‬فرا‭ ‬می‌خواند،‭ ‬مخاطبی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬زندگی‭ ‬معمول‭ ‬ریتم‭ ‬تندی‭ ‬را‭ ‬تجربه‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬نمایش‭ ‬به‭ ‬آرامش‭ ‬و‭ ‬ریتمی‭ ‬کُند‭ ‬در‭ ‬دل‭ ‬سکوت‌ها‭ ‬و‭ ‬نور‭ ‬رفت‌ها‭ ‬دعوت‭ ‬می‌شود‭. ‬محتوای‭ ‬نمایش‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬فرم‭ ‬پیش‭ ‬رونده‌اش‭ ‬به‭ ‬تعدد‭ ‬وقایع‭ ‬و‭ ‬مفاهیم‭ ‬عمیق‭ ‬و‭ ‬چگالی‭ ‬معنایی‭ ‬سنگینی‭ ‬گرفتار‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬مخاطب‭ ‬برای‭ ‬هضم‭ ‬کلیه‭ ‬مفاهیم‭ ‬پیش‭ ‬کشیده‭ ‬ی‭ ‬‮«‬نویسنده‭-‬کارگردان‮»‬‭ ‬با‭ ‬چالش‭ ‬‮«‬زمان‭-‬فهم‮»‬‭ ‬در‭ ‬مدت‭ ‬محدود‭ ‬120‭ ‬دقیقه‌ای‭ ‬روبرو‭ ‬خواهد‭ ‬شد،‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬آن‭ ‬نمایش‭ ‬با‭ ‬مانیفستی‭ ‬پرحجم‭ ‬با‭ ‬بولت‌های‭ ‬عریض‭ ‬و‭ ‬طویلی‭ ‬همراه‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬اثر‭ ‬نمایشی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬عارضه‭  ‬چند‭ ‬تِم‭ ‬بودن‭ ‬مبتلا‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬خط‭ ‬واحد‭ ‬یگانه‌ای‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬عمق‭ ‬و‭ ‬هسته‭ ‬ی‭ ‬مرکزی‭ ‬نمی‌توان‭ ‬برای‭ ‬آن‭ ‬قائل‭ ‬شد‭. ‬بهره‭ ‬مندی‭ ‬نمایش‭ ‬‮«‬شکوفه‌های‭ ‬گیلاس‮»‬‭ ‬از‭ ‬هایکو‌های‭ ‬شاعران‭ ‬بنام‭ ‬ژاپنی‭ ‬به‭ ‬شاعرانگی‭ ‬صحنه‌ها‭ ‬کمکی‭ ‬عیان‭ ‬می‌کند‭ ‬اما‭ ‬ریتم‭ ‬تند‭ ‬نمایش‭ ‬و‭ ‬عدم‭ ‬موازنه‭ ‬ی‭ ‬متن‭ ‬برای‭ ‬قوه‭ ‬ی‭ ‬بینایی‭ ‬مخاطب‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬حجم‭ ‬بالای‭ ‬داده‌های‭ ‬نمایش‭ ‬لذت‭ ‬طعم‭ ‬هایکوها‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬محاق‭ ‬می‌برد‭. ‬تئاتر‭ ‬‮«‬شکوفه‌های‭ ‬گیلاس‮»‬‭ ‬اثری‭ ‬محترم‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬باب‭ ‬مفاهیم‭ ‬فلسفی‭ ‬مطرح‭ ‬شده‭ ‬ژرف‭ ‬و‭ ‬قابل‭ ‬اعتناست‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬سبب‭ ‬نوع‭ ‬اجرای‭ ‬صامت‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬بستری‭ ‬مینیمال‭ ‬خاطره‭ ‬انگیز‭ ‬و‭ ‬ماندگار‭ ‬خواهد‭ ‬بود‭.‬

لینک کوتاه : https://aftabyazdonline.ir/?newsid=3302

اخبار مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع نظرات : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  • لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
  • در غیر این صورت، «آفتاب یزد» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
عکس خوانده نمی‌شود