رئیس‌جمهور گفت: تبادل نظر بین دولت و مجلس اهمیت دارد. همه ما بر یک کشتی سوار هستیم.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب یزد سیدابراهیم رئیسی که برای دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس حضور یافته بود،  در نشست مشترک دولت و مجلس به مناسبت روز مجلس نیز اظهار کرد: تبادل نظر بین دولت و مجلس اهمیت دارد. همه ما بر یک کشتی سوار هستیم. قضاوت و داوری مردم هم همین خواهد بود، اگر موفقیتی باشد برای همه ما خواهد بود و اگر کاستی وجود داشته باشد به نام همه ما خواهد بود. هم شما در مجلس و حوزه انتخابیه و هم ما در دولت در معرض قضاوت مردم قرار داریم.

وی افزود: ما باید برای امور اولویت‌گذاری کنیم. پس رفع نیازها با نگاه به اولویت‌ها باید انجام شود. در مواردی که تشخیص دولت این است که کار با کسب مجوز مجلس باید انجام شود هم پیش‌بینی دو فوریت و هم سه فوریت در قانون وجود دارد. این فوریت‌ها برای برون‌رفت از تنگاهاست.

رئیسی ادامه داد: ما معتقدیم در نظام جمهوری اسلامی بن‌بست وجود ندارد ما در این دولت معتقدیم که اگر چاله‌ای در مسیر مشاهده کردیم باید چاره کنیم و اگر مسئله‌ای دیدیم باید حل مسئله کنیم نه این‌که بگویم دولت قبلی چنین بود و دولت قبلی چنان کرد. مردم باید ببینند که ما اراده کردیم مشکلات را حل کنیم نه این‌که از کنار آن بگذریم.

رئیس دولت سیزدهم یادآور شد: در یک منطقه‌ای پروژه‌ای ۲۰ سال معطل مانده است برخی می‌گویند این متعلق به گذشته است، باشد، بلاخره باید برای آن تعیین تکلیف کرد و مردم را منتظر نگذاشت. اگر هم این پروژه در آن زمان اصولی آغاز نشده باید این امر را هم به مردم توضیح دهیم. کارگاه‌های نیمه‌فعال و غیرفعال را هم باید فعال کنیم که این امر به اشتغال کمک می‌کند.

رئیسی با بیان این‌که «نظام پرداخت حقوق به اقشار مختلف از جمله معلمان و کارگران و کارمندان باید عادلانه باشد»، تصریح کرد: باید هرکس به هرآن‌چه حق اوست برسد. مردم از ما این را می‌خواهند چه از شما در حوزه انتخابیه و چه از ما، همه این را می‌خواهند که نظام عادلانه پرداخت برقرار شود. ما ۸۵ میلیون جمعیت داریم که همه آنان باید در برنامه‌ریزی‌ها دیده شوند و به حساب بیایند. ما مسئول توجه به جمهور و همه مردم هستیم.

وی تاکید کرد: تلاش کنیم همگی که کشور کسری بودجه نداشته باشد. موجب تورم و مشکلات می‌شود و به نفع هیچکس نیست هم شما در مجلس و هم ما در دولت در این زمینه تلاش کنیم. رهبری هم آن را ریشه همه مشکلات توصیف کردند.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به تصویب قوانین و تاکید بر توجه به زمان اجرای آن‌ها، اظهار کرد: در اجرای مصوبات هم باید زمانی در نظر گرفت؛ چراکه اگر در اجرا دقیق عمل نشود ممکن است این تصویب و اجرا کام را شیرین نکند. در موضوع معلمان که ۱۱ سال است به این موضوع چشم دوخته‌اند تا مشکل‌شان حل شود باید زمانی در نظر گرفته شود تا دقتی در نظر گرفته شود و حق کسی ضایع نشود. پس باید برای مجری زمان اجرا را در نظر گرفت وگرنه باز منجر به اعتراض می‌شود که خود آن زمان بیشتری را می‌گیرد. پس هم قانون درست باید مصوب شود و هم زمان اجرا باید مورد توجه باشد.

رئیسی با تاکید بر این‌که «الگوی مناسب بین مجلس و دولت تعامل و همگرایی و هماهنگی است»، گفت: این هم معنایش این نیست که اگر نقدی که اصلاح‌گرانه از سوی نماینده‌ای به یک بخش اجرایی یا دولت دارد مطرح نشود، حتما به اصلاح امور دولت کمک می‌کند. ما بارها گفته‌ایم که نقد مصلحانه حتما به اصلاح کار دولت کمک می‌کند. ما حتماً از آن استقبال می‌کنیم و این سخنی نیست. بسیاری این را در سر داشتند و هم‌چنان ممکن است بر زبان جاری کنند که میان مجلس و دولت مسئله یا چالشی پدیدار شود تا بگویند این‌ها هم باهم دچار اختلاف و بگومگو شدند.

https://aftabyazdonline.ir/?p=90403