خبر «تعطیلی روز شنبه» و موضوع «تعیین قیمت خرید تضمینی گندم» از مهمترین خبرهایی بودند که در هفته سوم خردادماه مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند.

به گزارش گروه سیاسی افتاب یزد  مهمترین خبرهای سومین هفته از خردادماه ۱۴۰۲ را  مرور می کنیم:

مهمترین خبر هفته گذشته مثلث سبز به موافقت با یک تعطیلی در کشور اختصاص داشت که حسین گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی از موافقت اعضای این کمیسیون با تعطیلی روز شنبه خبر داد و گفت که قرار بر این شده که روز کاری هم از یکشنبه تا روز پنج شنبه باشد.

نماینده مردم دورود و ازنا همچنین گفت که در جلسه هفته گذشته کمیسیون اجتماعی با کاهش ساعت کار اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت  در هفته هم موافقت شد.

 

البته بعد از اعلام این خبر سیدکریم حسینی، عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم گفت که پیشنهاد مشخص کمیسیون اجتماعی این است که ۵ روز هفته کاری بوده و ساعت کاری کارمندان نیز روزی ۸ ساعت است اما اینکه بین پنجشنبه و شنبه کدام روز تعطیل باشد هنوز جای بحث دارد.

خبر مهم بعدی هم مربوط به موضوع تعیین قیمت خرید تضمینی گندم بود که غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد که مطابق قانون باید قیمت خرید تضمینی گندم در بازه زمانی مشخصی اعلام شود، اما هنوز قیمت اصلی این کالای استراتژیک مشخص نشده و ادامه این رویه خسارت زیادی به کشور وارد می‌کند.

در هفته ای که گذشت نمایندگان مجلس شورای اسلامی سرنوشت یک وزارتخانه مهم کشور یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت را برای داشتن وزیر مشخص کردند.

روز یکشنبه (۲۱ خرداد) احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس از ارسال نامه رئیس جمهور برای معرفی عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد، اما نادری روز دوشنبه (۲۲خرداد) از تغییر زمان برگزاری جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت که بنا به درخواست معاون پارلمانی رئیس جمهور و با تصمیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار شد که جلسه بررسی صلاحیت آقای عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت روز سه شنبه(۲۳ خرداد) برگزار شود.

 

پس از اینکه موافقان و مخالفان عباس علی آبادی، وزیر پیشنهادی صمت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به بیان نظراتشان پراختند، علی آبادی هم ضمن تشریح برنامه‌های خودش برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که تا قبل از این‌که به مجلس بیایم انگیزه بنده به اندازه الان نبود چرا که اکنون می‌خواهم ثابت کنم که ما می‌توانیم. ما باید به این سمت برویم که یک ساختار ژئواکونومیک را ایجاد کنیم یعنی اگر از کشوری کالا وارد می‌کنیم باید به آن کشور کالا صادر کنیم.

پس از دفاع وزیر پیشنهادی صمت و بر اساس رای گیری که در صحن مجلس انجام شد سرانجام با رای اعتماد ۱۸۷ نماینده مجلس، عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت تعیین شد.

در هفته گذشته مجتبی توانگر نماینده تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم از انجام مذاکرات در نیویورک خبر داد و گفت که با وجود انجام مذاکراتی در نیویورک توافق قریب‌الوقوعی به دلیل کارشکنی آمریکا وجود ندارد.

حاشیه های خبر دریافت خودروی شاسی بلند توسط نمایندگان که از سوی احمد علیرضابیگی مطرح شده بود در هفته گذشته نیز ادامه داشت و محمدرضا صباغیان نماینده بافق در تذکری شفاهی در  جلسه علنی روز یکشنبه مجلس خطاب به رئیس مجلس گفت که امروز صبح که با آقای علیرضا بیگی صحبت می‌کردم ایشان گفتند که مدتی است از نطق ۷ دقیقه‌ای محروم شده است این شأن نمایندگی نیست، شاید فردا نوبت ما باشد.

 

بعد از این تذکر صباغیان قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به وی گفت که شورای نظارت بر رفتار نمایندگان در نامه‌ای به هیات رئیسه بحثی را پیرامون آقای علیرضا بیگی مطرح کرده و برهمین اساس جلوی نطق ایشان گرفته شده است.

علی اکبر علیزاده برمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به بی‌توجهی مسئولان نسبت به احیای نژاد مرغ ایرانی آرین به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: زمانی که مرغ لاین آرین مورد پسند مردم قرار گیرد خودبه‌خود تولید آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اما مسئله دیگر این است که انگلیس حاضر به رهاکردن طعمه خود در ایران نیست.

نمانیده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی پیرامون اهمیت احیای مرغ لاین آرین گفت که در این نژاد مرغ به‌صورت خاص تمام ویژگی‌های ژنتیکی و صفات موردنیاز برای صنعت مرغداری جمع‌آوری شده است.

 

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه(۲۲ خرداد) خود گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را بررسی کرده و ماده ۸ این طرح را به تصویب رساندند که بر اساس آن شورای عالی مسکن مکلف شد هر ساله نسبت به تعیین سقف یا میزان افزایش اجاره بها و قرض موضوع شرط آن اقدام کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته و در جلسه علنی روز دوشنبه کلیات لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را مورد بررسی قرار دادند و بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان، با ۲۱۲ رای موافق با کلیات لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو موافقت کردند.

محمد رشیدی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم از تحویل نامه معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به مجلس خبر داد و گفت که نامه کتبی معرفی محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی واصل شد.

 

سید حمیدرضا کاظمی، رئیس کمیته حقیقت یاب مسمومیت دانش آموزان در مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرد که پس از برگزاری چندین جلسه و جمع آوری گزارش شفاهی و مکتوب دستگاه های اجرایی گزارش کمیته حقیقت یاب نهایی شد و به رئیس مجلس شورای اسلامی جهت قرائت در صحن مجلس ارسال شده است.

با توجه به اینکه اعلام شده بود یکشنبه هفته گذشته رئیس جمهور برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس می آید، اما احمد نادری، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که به دلیل آنکه هنوز مراحل پایانی تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه نهایی نشده است، امروز لایحه برنامه تقدیم مجلس شورای اسلامی نخواهد شد و بر این اساس تقدیم لایحه هفتم به مجلس شورای اسلامی به بعد از سفر رئیس جمهور به ونزوئلا موکول می‌شود.

https://aftabyazdonline.ir/?p=82397