اجرای چند حکم اعدام، تعیین وقت رسیدگی به پرونده دو خبرنگار بازداشتی سال ۱۴۰۱/ برگزاری اولین جلسه دادگاه کینگ مانی و صدور کیفرخواست برای چند مدیر بانکی از جمله اخبار حقوقی هفته گذشته بود.

به گزارش گروه سیاس آفتاب یزد مهمترین اخبار حقوقی هفته گذشته را در این گزارش می خوانید:

 شورای‌ اقتصادی سران قوا نتوانسته برای غلبه بر مشکلات اقتصادی خوب عمل کند

اجرای چند حکم اعدام/ تعیین وقت دادگاه خبرنگاران/ برگزاری دادگاه کینگ مانی

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه گفت: دشمنان برای پیشبرد توطئه‌ها و نقشه‌های خود روش‌های مختلفی را به کار می‌بندند؛ در برخی موارد، راهبرد دشمن ایجاد اختلاف میان مردم و دوقطبی‌سازی و چندقطبی‌سازی در جامعه پیرامون یک سوژه است؛ در برخی موارد، راهبرد دشمن ایجاد اختلاف میان مسئولان است در مواردی نیز راهبرد دشمن متمرکز بر ایجاد اختلاف میان مسئولان و مردم است.

رئیس قوه قضاییه همچنین گفت: حادثه فروریختن ساختمان متروپل که به جان باختن ۴۳ فرد و مصدومیت تعدادی دیگر انجامید، حادثه حقیقتاً تلخ و ناگواری بود اما اقدامات قضایی صورت گرفته در قبال این موضوع بعد از این حادثه تلخ، بسیار مجاهدانه و فوق‌العاده بود.

محسنی اژه ای همچنین گفت: چنانچه به مقوله مهار تورم و رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اهتمام کامل و جامع نشود، به دنبال آن بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و … حادث می‌شود.

با کسانی که در فضای مجازی امنیت مردم را هدف قرار می‌دهند برخورد خواهیم کرد

اجرای چند حکم اعدام/ تعیین وقت دادگاه خبرنگاران/ برگزاری دادگاه کینگ مانی

حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور گفت: دادستان وظیفه دارد اگر امروز مسئله‌ای در فضای مجازی پیچید و منتشر شد بلافاصله آن موضوع را پیگیری کرده و به دنبال مستندات آن باشد و اگر فردی بدون مبنا و سند حرفی را زد و جامعه را ملتهب و امنیت روانی را مخدوش کرد نباید از آن گذشت کردو البته اگر مستندات ادعا موجود بود باید در جهت رفع نقص پیش رویم.

همچنین در پی شهادت پنج نفر از ماموران مرزبانی در “مزه‌سر” هنگ مرزی سراوان، حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور ضمن محکوم کردن این حادثه و ابراز همدری و عرض تسلیت به ملت ایران و خانواده شهدا، دستورات لازم را در خصوص شناسایی و برخورد قاطعانه با عوامل این حادثه صادر کرد.

اعدام در پرونده «خانه اصفهان»، «الکس» و «باند تولیدکننده مواد مخدر هرویین»

 

حکم اعدام محکومان صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی از عوامل حمله تروریستی محله خانه اصفهان در آبان ماه ۱۴۰۱ که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای حافظ امنیت شد، بامداد روز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ به اجرا درآمد.

همچنین بامداد روز  ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، شهروز سخنوری معروف به الکس به جرم قاچاق انسان به قصد فحشا به دار مجازات آویخته شد.

همچنین قوه قضاییه در هفته گذشته  اعلام کرد که سه نفر از اعضای یک باند تولیدکننده مواد مخدر هرویین در تهران به دار مجازات آویخته شدند.

رسیدگی به پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی در روزهای ۸ و ۹ خرداد

 

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هفته گذشته در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه آیا وقت رسیدگی به پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی خبرنگاران بازداشتی ناآرامی‌های مربوط به مرگ مهسا امینی  در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تعیین شده است؟ گفت: با اهتمامی که ریاست شعبه مربوطه داشته و نظارتی که داشتند فرصت مطالعه برای وکلای محترم را فراهم آوردند و وکلا با صرف وقت طولانی به مطالعه پرونده مبادرت کردند  تا تدارک دفاع کنند. حقی که به آقای حمید نوری ندادند. وقت رسیدگی در مرحله بدوی برای خانم الهه محمدی ۸ خردادماه و نیلوفرحامدی ۹ خرداد ماه است و در روزهای آتی دادگاه تشکیل و به اتهامات مطروحه با دقت کامل و سرعت مناسب رسیدگی می شود.

وی با بیان اینکه حق دفاع برای تمامی متهمان پرونده خانه اصفهان مورد نظر و توجه قرار گرفت، تصریح کرد: در جریان رسیدگی به این پرونده، تمسک به اسناد، مدارک متقن و شواهد، اظهارات و اقاریر صریح قبل و پس از بازداشت متهمان مورد بررسی قرار گرفت.

برگزاری اولین جلسه دادگاه پرونده کینگ مانی

اجرای چند حکم اعدام/ تعیین وقت دادگاه خبرنگاران/ برگزاری دادگاه کینگ مانی

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران از آغاز محاکمه متهمان پرونده موسوم به کینگ مانی در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی خبر داد و گفت: تعداد شکات و مالباختگان پرونده کینگ مانی حدود ۵ هزار نفر هستند.

اولین جلسه رسیدگی به پرونده کینگ مانی در روز چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی  برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست امور ایثارگران برنامه مدون حوزه فرهنگی را لازمه تقویت دانست.

جزییاتی از لایحه حجاب

اجرای چند حکم اعدام/ تعیین وقت دادگاه خبرنگاران/ برگزاری دادگاه کینگ مانی

در هفته گذشته جزییاتی از لایحه موسوم به «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» منتشر شد و در لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب که رویکردی اجتماعی و پیشگیرانه دارد و به صورت هوشمند و با استفاده از فناوری‌های نوین اعمال خواهد شد، کشف حجاب سر توسط بانوان، برهنگی بدن و پوشیدن لباس‌های نازک بدن نما جرم انگاری شده و مرتکبین این جرم پس از شناسایی از طریق سامانه‌های هوشمند تا ۳ بار مورد تذکر و جریمه‌های نقدی قرار گرفته و در صورت تکرار جرم برای بار چهارم به مرجع قضائی معرفی خواهند شد.

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری در هفته گذشته با اشاره به روند طی شده برای لایحه پیشنهادی قوه قضاییه در موضوع عفاف و حجاب گفت: لایحه دو فوریتی پیشنهادی قوه قضاییه با موضوع «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» پس از انجام تغییراتی از سوی دولت، روز چهارشنبه هفته گذشته به تصویب هیأت دولت رسید و روز گذشته (یکشنبه ۳۱ اردیبهشت) به امضاء رسید و ظرف روزهای آتی به مجلس ارسال خواهد شد.

اجرای حکم تروریست‌های حرم شاهچراغ/ رسیدگی به پرونده قصور در این حادثه

 

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری فارس اعلام کرد که حکم اعدام دو نفر از پنج عامل حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) تأیید شده و به زودی در خیابان ۹ دی شیراز، اجرا می‌شود.

هیأت شعبه دیوان عالی کشور در خصوص فرجام خواهی وکلای مدافع محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی، نسبت به رأی صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز، با توجه به جامع محتویات پرونده، گزارش اداره اطلاعات استان فارس، اظهارات متهمان و مستندات فنی ارائه شده، دادنامه صادره را تایید کرد.

حکم اعدام جواد روحی نقض شد

مجید کاوه وکیل مدافع جواد روحی از دستگیرشدگان ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ از پذیرش فرجام خواهی موکلش در دیوان عالی کشور خبر داد و گفت: با تصمیم خردمندانه و رأی منصفانه معاون و مستشار محترم شعبه نهم دیوانعالی کشور فرجام خواهی جواد روحی نسبت به حکم محکومیت سه بار اعدام و سایرمجازات‌ها، پذیرفته و رأی شعبه ١ دادگاه انقلاب ساری نقض و پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض دادگاه انقلاب ساری ارسال شد.

دیوان عالی کشور همچنین  از نقض حکم اعدام  «مهدی محمدی فر» از دستگیر شدگان ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ در استان مازندران خبر داد.

درخواست اعاده دادرسی محمد قبادلو در خصوص حکم قصاص در دیوان عالی رد شد

اجرای چند حکم اعدام/ تعیین وقت دادگاه خبرنگاران/ برگزاری دادگاه کینگ مانی

امیر هاشمی مدیرروابط عمومی دیوان عالی کشور در این باره گفت: محمد قبادلو دو پرونده داشت که یکی اتهام قتل عمدی شهید فرید کرم پور از پرسنل فراجا و محکومیت وی به قصاص نفس است. پرونده دیگر مربوط به جرم محاربه و محکومیت او به اعدام است. در هر دو پرونده تقاضای فرجام خواهی وکیل نامبرده در گذشته ابرام (تایید) شد و  در هر دو پرونده وکیل مدافع او درخواست اعاده دادرسی مجدد در  اجرای تبصره ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری را داده است. درخواست اعاده دادرسی او نسبت به جرم محاربه در دیوان عالی کشور همچنان مفتوح است ولی درخواست اعاده دادرسی این متهم در خصوص اتهام قتل عمدی شهید فرید کرم پور از پرسنل فراجا و محکومیت وی به قصاص نفس در دیوانعالی کشور رد شده است.

صدور کیفرخواست برای پنج مدیر بانکی

علی صالحی دادستان تهران گفت: متهمان ردیف‌های اول و دوم این پرونده، مدیر عامل وقت بانک پاسارگاد و مدیر هلدینگ تابعه آن بانک می باشند که به مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل نامشروع به میزان ۱۲ هزار میلیارد ریال متهم اند.

دادستان تهران عنوان کرد: این مبلغ از سوی مدیران وقت بانک صادرات ایران سال (۱۳۹۸) و به منظور تسویه بدهی هلدینگ وابسته بانک پاسارگاد در قالب تسهیلات کلان بانکی پرداخت شده و طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی و مغایر با ضوابط و مقررات و در راستای منافع شخص حقوقی ذینفع، یعنی هلدینگ تابعه بانک پاسارگاد و دو شرکت زیر مجموعه آن بوده است.

صالحی ادامه داد: متهمان ردیف‌های بعدی این پرونده سه نفر از مدیران وقت بانک صادرات ایران به عنوان عوامل اعطای تسهیلات اند که از جایگاه قانونی خود سوء استفاده کردند و به اتهام مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور برایشان درخواست مجازات شده است.

وی ادامه داد: این سه نفر بدون رعایت مقررات قانونی و با این توجیه که تشریفات قانونی پرونده بعد از پرداخت تسهیلات طی می‌شود، با صدور دستورات شفاهی مستقیم از سوی عضو هیئت مدیره بانک صادرات ایران به رئیس یکی از شعب آن بانک در تهران و در خارج از وقت اداری آخرین روز کاری سال (۱۳۹۸/۱۲/۲۸)، اقدام به پرداخت تسهیلات کرده‌اند.

دادستان تهران در پایان اظهار کرد: بر اساس مصوبه بانک مرکزی، این میزان از تسهیلات به شرکت‌های هلدینگی که صرفاً مدیریت بر دیگر شرکت‌ها داشته آن هم بدون تشریفات، غیر قانونی بوده و متهمان نیز به این امر واقف بوده اند.

https://aftabyazdonline.ir/?p=81412