عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم حقیقتا به نهادینه شدن پژوهشگری در جامعه برسیم، لازم است در مراکز آموزشی به تحقیق و پژوهش بیشتر تامل شود. اهمیت این امر در مراکز آموزشی و تربیتی خیلی مهم‌تر است و می‌تواند منجر به تغییرات مثبتی در زمینه شناسایی مسائل و یافتن راه حل شود.

به گزارش گروه اجتماعی افتاب یزد فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی  به مناسب هفته معلم درباره جایگاه امر پژوهش در کار معلمی و تاثیرات آن بیان کرد: یکی از مواردی که این روزها نیاز به آن در انواع مراکز علمی و فرهنگی کشور احساس می‌شود، پژوهشگری است؛ یعنی افراد این توانایی را داشته باشند که حل مسئله کنند.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی افزود: لازمه حل مسائل مختلف این است که در قالب پژوهش و تحقیق روی آن کار انجام شود و در همین قالب، افراد مسئله‌یابی کنند و راه حل‌های دقیقی هم برای این مسائل بیابند.

بشیری در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم حقیقتا به نهادینه شدن پژوهشگری در جامعه برسیم، لازم است در مراکز آموزشی به تحقیق و پژوهش بیشتر تامل شود. اهمیت این امر در مراکز آموزشی و تربیتی خیلی مهم‌تر است و می‌تواند منجر به تغییرات مثبتی در زمینه شناسایی مسائل و یافتن راه حل شود.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا معلمان انگیزه کافی برای انجام پژوهش ندارند؟ اظهار کرد: شیوه‌های آموزشی ما در کشور و دستگاه‌های تربیتی بیشتر در بستر حافظه محوری پیش می‌رود. ما از دوره ابتدایی و حتی پیش دبستانی با این ضعف رو به رو هستیم و تا دانشگاه هم همچنان حافظه محور پیش می‌رویم و کسانی که فارغ التحصیل می‌شوند، آنطور که باید با مسائل روز جامعه درگیر نیستند. این شرایط بهتر است تغییر کند تا حداقل در حیطه آموزش و تربیت کشور پژوهشگری در همه مقاطع نهادینه شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: لازم است پژوهش و یادگیری این کار از دوره‌های تربیتی اولیه در مراکز پیش دبستان و دبستان آغاز شود و تا دانشگاه ادامه پیدا کند و وقتی فرد به مقطع تحصیلات آکادمیک می‌رسد و حتی شغلی پیدا می‌کند همچنان پژوهش را مدنظر قرار بدهد.

او افزود: معلم به عنوان اصلی‌ترین شغلی که در حوزه تعلیم و تربیت خدمت می‌کند، می‌تواند در ارتقای فهم پژوهشگری در دانش آموزان خود نقش مهمی ایفا کند و از همان سن دانش آموزان با شیوه‌های مسئله‌یابی آشنا شوند. معلمی که خودش هم پژوهشگر باشد کلاس درسش قطعا از سایر کلاس‌های درس باکیفیت‌تر برگزار خواهد شد و در یک بررسی ساده می‌توان به تمایز آن کلاس با سایرین پی برد.

بشیری با اشاره به اینکه افراد محقق و پژوهشگر در هر شغلی باشند، بازدهی بیشتری نسبت به دیگران دارند، عنوان کرد: معلمی که دغدغه پژوهش دارد، اطلاعات به روزتری هم دارد و احتمال اینکه متربیان این معلمان و مربیان، در آینده جزو افراد تاثیرگذار جامعه شوند، بیشتر است چرا که از ابتدای رشد با شناسایی مسائل و راه حل‌یابی پیوند خورده‌اند.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه افراد محقق و پژوهشگر در شرایط بحرانی و چالش‌ها بهتر می‌توانند از پس مشکلات برآیند، توضیح داد: معلم یا هر فرد پژوهشگری با داشتن دقت کافی و توجه لازم این توانایی را دارد که در هر فرصتی مفید واقع شود.

https://aftabyazdonline.ir/?p=80112